Różne teksty maryjne

16.10.2018

Oto Panna pocznie i porodzi Syna

0 komentarzy · 652 czytań · Drukuj

Jedna z najbardziej znanych starotestamentalnych zapowiedzi Mesjasza, którą przytacza Ewangelista Mateusz opowiadając o narozeniu Jezusa (zob. Mt 1, 22-23), została wygłoszona przez proroka Izajasza w Jerozolimie w drugiej połowie Vlll wieku przed Chr.

Mesjańskie zapowiedzi

Wiele tekstów Starego Testamentu zapowiada wydarzenia, które mają nadejść zarówno w niedalekiej przyszłości, jak i w czasach ostatecznych. Zapowiadając zwycięstwo i przyszłe królowanie Boga niektóre z tych tekstów wskazują, że Bóg posłuży się szczególną osobistością, która przyniesie ludziom Jego zbawienie. Przedstawiana jest ona najczęściej jako doskonały władca, cieszący się szczególną Bożą opieką. W późnej tradycji Izraela, w l wieku przed Chr., tego przyszłego władcę zaczęto nazywać Mesjaszem, a teksty dotyczące Jego osoby - mesjańskimi zapowiedziami (obietnicami, proroctwami). Nazwa "Mesjasz" jest zaczerpięta z języka hebrajskiego. Hebrajski termin "maszijah" oznacza "namaszczony", "pomazany" (olejem), "poświęcony" (do służby Bogu). Olejem namaszczani byli przede wszystkim królowie Izraela (zob. np. 1 Sm 10,1; 16,1-13).

Mesjańskie proroctwa w Księdze Izajasza

Ewangelista Łukasz podaje, że Jezus objaśniał uczniom idącym do Emaus teksty Starego Testaentu, które zapowiadały Jego przyjście i dzieło: "I zaczynając od Mojżesza poprzez wszystkich proroków wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego" (Łk 24,27). Ewangelista nie podaje w tym miejscu wykazu tych tekstów biblijnych, ale możemy śmiało przypuszczać, że były tam między innymi teksty pochodzące z Księgi Izajasza. Badania tej prorockiej księgi wykazały, że obecnie zawiera ona zarówno wypowiedzi samego proroka Izajasza, działającego w Jerozolimie w ll połowie Vlll wieku przed Chr., jak też wypowiedzi z czasów dużo późniejszych, a więc pochodzących od kogoś innego niż prorok Izajasz. Obecnie wskazuje się dwóch takich późniejszych proroków, których określa się odpowiednio Drugim i Trzecim Izajaszem. Ponadto w przypadku niektórych tekstów bibliści wskazują jeszcze na innych autorów tych wypowiedzi. Co do motywów i sposobu połączenia wszystkich tych proroctw w jednej księdze istnieją różne hipotezy, ale nie posiadamy jednoznacznej pewnej odpowiedzi. W Księdze Izajasza wyróżniamy zatem trzy główne części: rozdziały 1-39 Księgi Izajasza, czyli (właściwy) Izajasz; rozdziały 40-55 - tak zwany Drugi Izajasz oraz rozdziały 56-66 - tak zwany Trzeci Izajasz.

W pierwszej części księgi znajdują się najstarsze mesjańskie proroctwa księgi Izajasza: Iz 7,10 -16; 8, 23b - 9,6; 11,1-9 i 32,1-5. Oprócz nich wymienia się jeszcze teksty Iz 11,10 i 16, 4b-5. W drugiej części księgi Izajasza mamy następujące teksty mesjańskie: przypisywana Drugiemu Izajaszowi zapowiedź Iz 55,1-11 oraz tak zwanne pieśni o Słudze Jahwe (Iz 42,1-9; 49,1-12; 50,4-11; 52,13 - 53,12). Wreszcie w trzeciej części księgi Izajasza na uwagę zasługuje proroctwo Iz 61, 1-11.

Proroctwo o Emmanuelu (Iz 7,10-16)

Prorok Izajasz działał w Jerozolimie w ll połowie Vlll wieku przed Chr., a więc w okresie podziału społeczności Izraela na dwa królestwa, na północne (Izrael) i południowe (Juda). W tym czasie Judą rządzili królowie z dynastii Dawida: Jotam, Achaz i Ezechiasz. Za panowania króla Achaza doszło do wojny syro- efraimskiej, czyli najazdu wojsk syryjskich i izraelskich na królestwo Judy. Było to w 734 roku przed Chr. Ten najazd był odwetem za to, że Achaz odmówił przystąpienia do koalicji antyasyryjskiej. Jak wspomina Księga Izajasza, królowie syryjski i izraelski zamierzali pozbawić Achaza tronu i na jego miejsce ustanowić jakiegoś "syna Tabeela" (zob. Iz 7,6). Wojska nieprzyjacielskie dotarły do stolicy i doszło do oblężenia Jerozolimy. Król Achaz, obawiając się o swoje życie, postanowił zwrócić się o pomoc do króla asyryjskiego. Wtedy prorok Izajasz udał się do niego, aby go odwieść od tego zamiaru. W proroctwie, które podaje Iz 7, 4-9, prorok starał się zachęcić króla do zaufania Bogu i zapowiedział mu rychły upadek obu nieprzyjacielskich królestw. Na koniec ostrzegł króla, że jeśli mu zabraknie ufności w opiekę Bożą, królestwo Judy nie będzie ocalone. Achaz jednak nie zmienił swego zamiaru, dlatego Bóg ponownie do niego przemówił przez proroka Izajasza. Tym razem, aby przekonać króla prorok zachęcił go, aby poprosił o jakiś znak od Boga na potwierdzenie Bożych obietnic. Z taką praktyką spotykamy się w tradycji biblijnej na przykład w historii Mojżesza, który otrzymał od Boga cudowne znaki potwierdzające jego powołanie (zob. Wj 4,1-9). Także Gedeon dwukrotnie otrzymał znak potwierdzający, że został powołany przez Boga (zob. Sdz 6,17-22; 36-40). W drugim przypadku sam Gedeon określił, na czym ma polegać znak z runem. Podobnie i król Achaz mógł dowolnie wybrać formę znaku, co podkreśla wypowiedź proroka: " proś... o znak... czy to głęboko w Szeolu, czy to wysoko w górze" (Iz 7,11). Król wymówił się od dokonania wyboru znaku tłumacząc, iż nie chce wystawiać Pana na próbę. Jego odmowa nie została przyjęta, a prorok w imieniu Boga przekazał mu: "Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem Emmanuel. Śmietanę i miód spożywać będzie, aż się nauczy odrzucać zło, a wybierać dobro. Bo zanim Chłopiec będzie umiał odrzucać zło, a wybierać dobro, zostanie opuszczona kraina, której dwóch królów ty się uląkłeś" (Iz 7,14-16).

Ostatnie zdanie tego proroctwa wyraźnie świadczy, że dotyczy ono opisanej powyżej sytuacji historycznej i wcześniejszej wyroczni. Zapowiada zniszczenie królestw które wystąpiły przeciwko Achazowi. Dokona się to szybko, bo proroctwo zapowiada rychłe narodziny chłopca. Czasownik "pocznie" (Biblia Tysiąclecia) można by także przetłumaczyć "jest brzemienna" (Bibia Warszawsko - Praska). Także odniesienie do czasu, gdy chłopiec nauczy się "odrzucać zło, a wybierać dobro", czyli umiejętność oceny moralnej, albo osiągnięcie wieku dojrzałości, sugeruje krótki okres czasu. Już kilkuletnie dzieci potrafią dokonać rozróżnienia pomiędzy dobrem, a złem, natomiast jeśli chodzi o próg dojrzałości religijnej, to żydowscy chłopcy przekraczają go w wieku 12 lat. Historyczne fakty potwierdzają te przypuszczenia, ponieważ królestwo Syrii ze stolicą w Damaszku zostało zniszczone przez Asyryjczyków w 732 roku przed Chr., a więc zaledwie dwa lata po tym proroctwie, natomiast królestwo izraelskie spotkał podobny koniec w roku 722 przed Chr.

Zapowiedź tych narodzin niesie w sobie pozytywne przesłanie historyczne. Są one znakiem trwałości życia w Judzie, bo nie pojawia się tu groźba, iż życie chłopca będzie w niebezpieczeństwie. Nie grozi mu głód, nawet jeślibyśmy uważali wspomniany pokarm (śmietana i miód) za prosty posiłek. Wymowne, z pewnością symboliczne, jest imię chłopca, ponieważ Emmanuel znaczy "Bóg (jest - będzie) z nami". Prorok Izajasz przywoła to imię i odwoła się do tego stwierdzenia jeszcze w innych wyroczniach, które zapowiadają najazd i zniszczenie najeźdźców (zob. Iz 8, 5 - 8, 9 - 10). Co do wspomnianej w tym proroctwie matki dziecka należy zauważyć, że polski przekład "Panna" nie oddaje w pełni hebrajskiego terminu "almah", który określa bądź pannę na wydaniu, bądź młodą kobietę, która niedawno została wzięta za żonę i nie urodziła jeszcze dziecka. Nie możemy też oddać w języku polskim rodzajnika, którego obecność sugeruje, że prorok miał na myśli konkretną osobę. Wśród proponowanych postaci, najbardziej prawdopodobną wydaje się być młoda żona króla Achaza, a wiele przemawia za tym, że mogła to być Abijja, matka przyszłego króla Ezechiasza. Czy jednak zapowiedź narodzin syna z Abijji mogła być uznana przez Achaza za znak? Tak, jeśli fakt brzemienności nie był jeszcze znany królowi, albo nie był publicznie ogłoszony, a podał go Izajasz. Z pewnością takim znakiem mogło być przepowiedzenie narodzin syna, co miało szczególne znaczenie dla królewskiej dynastii i było potwierdzeniem obietnicy jej trwałości, danej Dawidowi przez Boga.

Proroctwo o Emmanuelu ma jednak swoją dalszą historię. Otóż, z biegiem czasu stało się ono dla narodu izraelskiego zapowiedzią narodzin oczekiwanego Mesjasza z królewskiego rodu Dawida. Taka interpretacja nie stała w sprzeczności z historycznym wyjaśnieniem proroctwa, które podałem powyżej. Spotykamy się z taką sytuacją także przy innych proroctwach mesjańskich. Opisując historyczne postacie z rodu Dawida, dają one jednocześnie wyraz oczekiwaniu i zapowiadają idealnego władcę.

W najbardziej cenionym greckim przekładzie Biblii (zwanym Septuagintą) termin "almah" przetłumaczono w proroctwie o Emmanuelu słowem "parthenos", to znaczy "dziewica", co odpowiadało ugruntowanej w ciągu wieków tradycji, iż Mesjasz narodzi się z dziewiczej matki. I to ten właśnie tekst zacytował św. Mateusz w opowiadaniu o poczęciu i narodzeniu Chrystusa Pana, ponieważ w Nim spełniła się ta mesjańska zapowiedź.

M. Baranowski OFMConv, "Oto Panna pocznie i porodzi Syna", "Posłaniec św. Antoniego z Padwy", 11-12/2006 s. 22-23.

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się , żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Wspomóż nas

wesprzyj serwis

Różne teksty maryjne

  • Akatyst
    Akatyst wiernie ukazuje Maryję jako obecną i działającą wszędzie, gdzie mamy do czynienia z tajemnicą człowieczeństwa Chrystusa, które dała Mu Maryja.
  • Akt Oddania Matce Bożej Jana Paw...
    Podczas pierwszej pielgrzymki do Ojczyzny, papież Jan Paweł II, 4 czerwca 1979 r., w przemówieniu na Jasnej Górze ponowił akt oddania narodu polskiego pod opiekę Maryi.
  • Biblijne podstawy różańca
    Modlitwa różańcowa jest więc ukazaniem drogi naszego zbawienia.Różaniec jest modlitwą mówiącą o życiu Jezusa i Maryi i o naszym życiu - dlatego włączamy do niej również te nasze sprawy.
  • Być Maryją
    Świadectwo.
  • Być rycerzem Maryi
    Z Aleksandrą i Karolem Wojtynami, małżonkami należącymi do Rycerstwa Niepokalanej (MI), redaktorami pracującymi w Wydawnictwie Ojców Franciszkanów Niepokalanów, rozmawia Dorota Mazur ("Czas Serca" wrzesień-październik 2010).
  • Bym mogła pomagać
    Świadectwo.
  • Cały czas kocha
    Świadectwo.
  • Co nam mówi wcielenie Syna Bożego?
    W Chrystusie Bóg naprawdę przyszedł na świat, wszedł w naszą historię, zamieszkał pośród nas, wypełniając w ten sposób głębokie dążenia istoty ludzkiej, aby świat stał się naprawdę dla człowieka domem... (z kazania Benedykta XVI, wygłoszonego na Kubie 27 marca 2012).
  • Co zawdzięczamy Maryi?
    Rolę Maryi w życiu Kościoła i poszczególnych chrześcijan odkrywano powoli, ale już w starożytności pojawiają się te elementy kultu i nauki o Matce Pana, które dziś praktykujemy.
  • Co zrobiłaby Maryja
    Świadectwo.
  • Cudowny Medalik a symbole masońskie
    Jako organizacja tajemna masoneria posługuję się licznymi tajemnymi znakami... Błędem jest jednak dopatrywanie się ich wszędzie tam, gdzie są użyte podobne elementy.
  • Cytaty maryjne
    Jako organizacja tajemna masoneria posługuję się licznymi tajemnymi znakami... Błędem jest jednak dopatrywanie się ich wszędzie tam, gdzie są użyte podobne elementy.
  • Czułość Boga
    Fragment z książki ks. Carmelo La Rosa Mistrzyni czułości, 31 ścieżek ku Bogu.
  • Czy Maryja może pomóc duszom w c...
    Ktoś może się oburzać, że katolicy, widząc w Maryi Orędowniczkę, Pośredniczkę, Wybawicielkę, przypisują Jej atrybuty wręcz Boskie...
  • Czy Maryja uzdrawia?
    Podczas wesela w Kanie, kiedy zabrakło wina, to właśnie Maryja powiedziała Jezusowi: "Nie mają więcej wina". Jezus odpowiedział Jej: "Nie nadeszła moja godzina, aby zrobić pierwszy cud", ale Maryja miała wiarę charyzmatyczną i wiedziała, że Jezus zrobi coś, co rozwiąże problem.
  • Czym jest Boże macierzyństwo Maryi?
    Pytanie to stawia nas w zupełnie niezwykłej perspektywie...
  • Czym obrażamy Maryję w Niepokala...
    W czasie objawienia w Pontavedra 10 grudnia 1925 r. Matka Boża prosiła Łucję, by wierni odprawiali pierwsze soboty miesiąca i w ten sposób wyjmowali ciernie raniące Jej Serce.
  • Duch i Oblubienica
    Jan Paweł II, papież, 18 maja 1986 r. w encyklice DOMINUM ET VIVIFICANTEM, wskazał na Maryję jako Oblubienicę Ducha Świętego.
  • Dziecię i Jego Matka
    Matka Jezusa pojawia się w Ewangeliach tam, gdzie nie można było Jej pominąć, tam, gdzie jest mowa o poczęciu, narodzeniu i wychowaniu Jezusa. Inne wzmianki o Niej podkreślają fakt, że Jej rola Matki nigdy się nie skończyła.
  • Dzień Maryi
    "Wszyscy oni trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego" (Dz 1,14). "Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwach" (Dz 2,42).
  • Dzień Matki Jezusa
    Nie zastanawiamy się nad nazwami dni tygodnia, chociaż używamy ich codziennie.A nazwy te mają swoją treść i swoją etymologię, a poza tym są powiązane z tajemnicami wiary.
  • El Gran Milagro - wielki cud
    Najbardziej wstrząsający cud maryjny z 1640 roku.
  • Królowo Polski
    Konferencja ks. Winfrieda Wermtera.
  • List do zakonników o peregrynacj...
    Peregrynacja kopii Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej po wszystkich klasztorach męskich w Polsce rozpocznie się 16 października 2013. Z tej okazji abp Józef Michalik skierował do zakonników specjalny list.
  • Macierzyńska troska Maryi
    30 grudnia 1987 r. Jan Paweł II, papież, w Roku Maryjnym ogłosił encyklikę Sollicitudo rei socialis ("o trosce społecznej Kościoła"). W zakończeniu encykliki wskazał, że Maryja "z macierzyńską troskliwością wstawia się za nami do swego Syna".
  • Macierzyństwo Maryi w ekonomii ł...
    Z konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen Gentium Soboru Watykańskiego II
  • Magnificat
    Magnificat jest arcydziełem Maryi, modlitwą umiłowaną i odmawianą przez katolików na przestrzeni wieków. Niech ono będzie i naszą modlitwą, pobudzającą do wdzięczności za wszystkie Boże dary...
  • Maryja a Eucharystia
    Konferencja ks. Winfrieda Wermtera.
  • Maryja pierwowzorem Kościoła
    Z konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen Gentium Soboru Watykańskiego II, z brewiarza, t.III, s. 1438.
  • Maryja pierwsza wśród wierzących
    Żyjemy w świecie, w którym "bycie pierwszym" stało się celem życia.
  • Maryja w działalności misyjnej C...
    Tobie, Jutrzenko zbawienia, powierzamy naszą drogę w nowym Milenium, aby pod Twoim przewodnictwem wszyscy ludzie odnaleźli Chrystusa, światłość świata i jedynego Zbawiciela. (Jan Paweł II, Akt zawierzenia Matce Bożej przyszłości świata).
  • Maryja w kapeluszu
    Czy Maryja nosiła kapelusz? Z pewnością nie było to nakrycie głowy popularne w Jej czasie. Malarze jednak późniejszych wieków czasami przedstawiali Ją z takim dodatkiem.
  • Maryja zamiast psalmów...
    Przychodzi czas, kiedy ludzie odkrywają maryjną drogę. Że jest najkrótszym szlakiem do Boga. Że to najpewniejszy sposób na zjednoczenie z Chrystusem.
  • Maryja, dziewczyna z Nazaretu
    Tekst zaczerpnięty z posynodalnej adhortacji "Christus vivit" papieża Franciszka.
  • Maryja, gwiazda nadziei
    Benedykt XVI o Maryi w encyklice "Spe salvi".
  • Maryja, Matka nadziei
    "Złożyliśmy nadzieję w Bogu żywym" (1 Tm 4,10) - fragment orędzia Benedykta XVI na XXIV Światowy Dzień Młodzieży.
  • Matka Boża
    Boże Narodzenie przypomina nam tajemnicę Bożego Macierzyństwa Maryi. Pozwala nam podziwiać czułość Matki dla Syna, rodząc nadzieję, że podobnie czuły jest Ojciec Niebieski dla swoich w Synu przybranych dzieci.
  • Matka Boża w moim życiu
    https://maryjni.pl/matka-boza-w-moim-zyciu/
  • Matka miłosierdzia
    Jan Paweł II, papież, w encyklice Dives in misericordia pisał o Matce Bożej: "Maryja jest równocześnie Tą, która w sposób szczególny i wyjątkowy - jak nikt inny - doświadczyła miłosierdzia, a równocześnie też w sposób wyjątkowy okupiła swój udział w objawieniu się miłosierdzia Bożego ofiarą serca".
  • Matka na zawsze
    Maryja żyje nadal w jedności z Synem, w niebie i stamtąd już zawsze opiekuje się wszystkimi dziećmi, które w zamian za siebie oddał Jej Syn umierając na krzyżu.
  • Matka naszego zawierzenia
    4 marca 1979 r. Jan Paweł II ogłosił pierwszą swoją encyklikę REDEMPTOR HOMINIS (ODKUPICIEL CZŁOWIEKA). W niej umieścił rozdział poświęcony Maryi, wskazując, że nikt inny, tak jak Ona, nie potrafi nas wprowadzić w Boski i ludzki zarazem wymiar tajemnicy odkupienia.
  • Matka Odkupiciela
    Przez swoją wiarę Maryja stała się i jest Matką Odkupiciela Jezusa, ale jest także Matką wszystkich ludzi i wyprzedza nas, idąc na czele długiego orszaku świadków wiary.
  • Matka uczniów
    Krótka wzmianka o Maryi w Dziejach Apostolskich dowodzi, że Jej obecność we wspólnocie wierzących była od początku dostrzegana, a Jej rola w niej wzrastała.
  • Matka żyjących
    25 marca 1995, w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, papież Jan Paweł II na zakończenie encykliki EVANGELIUM VITAE ("Ewangelia życia") zwrócił uwagę na Maryję, Matkę odrodzonych do życia Bożego.
  • Miecz ducha
    Szybko odkryto: modlitwa na pierwszych różańcach nie tylko porządkuje życie duchowe pustelnika czy mnicha. Ona uzbraja go w broń skutecznie chroniącą przed atakami złego, który krąży wokół, by zaatakować i doprowadzić do grzechu. A nawet więcej: to nie tylko narzędzie skutecznej obrony! Różaniec pozwala pokonać zło, odepchnąć je, oczyścić świat z potęgi grzechu.