Prawdy maryjne
26.05.2009
Matka Kościoła
0 komentarzy ·
23418 czytań ·
Podstawy dogmatyczne tytułu "Matka Kościoła".
Paweł VI, w przemówieniu ogłaszającym Maryję Matką Kościoła, wyodrębnił dwa wymiary Kościoła: z jednej strony "ustrój hierarchiczny", "święta liturgia", "sakramenty", "instytucjonalna budowa", z drugiej - "mistyczny związek z Chrystusem", będącym "jego wewnętrzną siłą i istotną cechą, która jest głównym źródłem skuteczności jego uświęcającego ludzi działania". O tym drugim wymiarze myślał papież nazywając Maryję Matką Kościoła.
Sobór Watykański II mówi o Maryi jako "matce członków Chrystusowych", "obecnej w tajemnicy Kościoła, który darzy Ją synowskim uczuciem i czci jako matkę najmilszą", o "matce w porządku łaski", o "macierzyństwie w ekonomii łaski", o "zbawczym zadaniu Maryi", o tym, że "z macierzyńską miłością współdziała w rodzeniu i wychowaniu wierzących", o "wsparciu macierzyńską opieką", o "matce ludzi", wreszcie - rozmyśla o niej z "synowską miłością". W świetle tych sformułowań trzeba rozumieć ten tytuł maryjny.
W KK 61 czytamy, że podstawą duchowego macierzyństwa jest stosunek do Chrystusa i współpraca z Nim w dziele zbawienia: "Przeznaczona na Matkę Boga (...) stała się tu na ziemi (...) Matką Boskiego Odkupiciela (...) współpracowała z dziełem Zbawiciela (...) dlatego to stała się nam matką w porządku łaski". KK 62 ukazuje nam, że Maryja opiekuje się "braćmi Syna swego". Zwrot ten podkreśla bezpośrednią relację wierzących do Chrystusa.
Wcielenie Chrystusa jest początkiem Kościoła, skoro pojawia się jego Głowa i Założyciel. Odkupieńcza śmierć na krzyżu jest wydarzeniem, z którego wyłania się Kościół, zrodzony z przebitego boku Chrystusa. Zaś zapowiedziane przez Zbawiciela Zesłanie Ducha Świętego stanowi kolejne miejsce ujawniania się Kościoła w jego apostolskiej i zbawczej misji. We wszystkich tych wydarzeniach obecna jest Maryja. Jej macierzyństwo nie jest Jej osobistym przywilejem, lecz dotyczy wszystkich odkupionych. Toteż jako Matka Chrystusa według ciała jest też w sposób duchowy Matką Mistycznego Ciała, do którego przynależy sama jako córka i siostra.
Jej funkcji macierzyńskiej względem Syna Bożego nie można zamknąć w akcie poczęcia i zrodzenia. Maryja jest Matką Jezusa poprzez wszystkie dni Jego doczesnej pielgrzymki ku mającej nadejść "godzinie" i dalej - w wieczność. Jej związek z Chrystusem oznacza, że Jej "macierzyńska funkcja w porządku łaski", która zaczęła się "od aktu zgody" (fiat), realizuje się nieustannie "przez wielorakie wstawiennictwo", "aż do dopełnienia się zbawienia" (por. KK 62).
Zbawczy plan Boga trwa dalej, dlatego macierzyńska opieka Maryi, widoczna w historii Jezusa i pierwotnego Kościoła, nie kończy się z wniebowzięciem: "wzięta do nieba nie zaprzestała tego zbawczego działania" (KK 62). W niebie Maryja jest całkowicie świadoma swej misji macierzyńskiej. Żyjąc dawniej w mrokach wiary, nie znała mocy i skuteczności swego wstawiennictwa. Nie znała w taki sposób jak Chrystus zna (J 10,12) każdą owieczkę stada. Teraz poznała w Bogu każde ze swych dzieci. Umiłowała ich w swym Synu.
Obok omówionego wątku, istnieje jeszcze inny, ukazujący relację Maryja - Kościół. Łączy się on z koncepcją Kościoła jako całości, dla którego Maryja jest nie tyle matką, ile "typem", "pierwowzorem", "najdoskonalszym wzorcem", "znakiem nadziei i pociechy" (KK 53,63,64,65). Tu Maryja jawi się nie tyle jako "Matka", lecz jako najznakomitsza cząstka Kościoła, doskonały wzór ucznia Chrystusowego - "nasza Siostra"
Trzy wątki doskonale wypełnione w osobie Maryi składają się na Jej duchowe macierzyństwo względem Kościoła: 1) Maryja jest członkiem Kościoła, jest "wewnątrz" Kościoła, nie poza nim, ani ponad nim; 2) jest jego wyobrażeniem (sama jedna jako Wierząca "jest Kościołem" od momentu wcielenia do "pierwszego znaku" w Kanie Galilejskiej, kiedy "uwierzyli w Niego Jego uczniowie", i od śmierci Jezusa do pierwszej chrystofanii Zmartwychwstałego, w czasie, gdy wszyscy zwątpili w Jego bóstwo i mesjańskie posłannictwo); 3) Maryja jest też pierwowzorem Kościoła, który jako matka przez chrzest rodzi do nowego życia synów z Ducha Świętego poczętych i z Boga zrodzonych, jako dziewica nieskazitelnie i w czystości dochowuje wiary Oblubieńcowi, a naśladując Matkę Bożą, mocą Ducha Świętego zachowuje dziewiczo nienaruszoną wiarę, mocną nadzieję i szczerą miłość. We wniebowzięciu zaś Maryi ogląda już to, co sam na końcu dziejów ma nadzieję osiągnąć (por. KK 63, KKK 829).
Oceny
Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Paweł VI, w przemówieniu ogłaszającym Maryję Matką Kościoła, wyodrębnił dwa wymiary Kościoła: z jednej strony "ustrój hierarchiczny", "święta liturgia", "sakramenty", "instytucjonalna budowa", z drugiej - "mistyczny związek z Chrystusem", będącym "jego wewnętrzną siłą i istotną cechą, która jest głównym źródłem skuteczności jego uświęcającego ludzi działania". O tym drugim wymiarze myślał papież nazywając Maryję Matką Kościoła.
Sobór Watykański II mówi o Maryi jako "matce członków Chrystusowych", "obecnej w tajemnicy Kościoła, który darzy Ją synowskim uczuciem i czci jako matkę najmilszą", o "matce w porządku łaski", o "macierzyństwie w ekonomii łaski", o "zbawczym zadaniu Maryi", o tym, że "z macierzyńską miłością współdziała w rodzeniu i wychowaniu wierzących", o "wsparciu macierzyńską opieką", o "matce ludzi", wreszcie - rozmyśla o niej z "synowską miłością". W świetle tych sformułowań trzeba rozumieć ten tytuł maryjny.
W KK 61 czytamy, że podstawą duchowego macierzyństwa jest stosunek do Chrystusa i współpraca z Nim w dziele zbawienia: "Przeznaczona na Matkę Boga (...) stała się tu na ziemi (...) Matką Boskiego Odkupiciela (...) współpracowała z dziełem Zbawiciela (...) dlatego to stała się nam matką w porządku łaski". KK 62 ukazuje nam, że Maryja opiekuje się "braćmi Syna swego". Zwrot ten podkreśla bezpośrednią relację wierzących do Chrystusa.
Wcielenie Chrystusa jest początkiem Kościoła, skoro pojawia się jego Głowa i Założyciel. Odkupieńcza śmierć na krzyżu jest wydarzeniem, z którego wyłania się Kościół, zrodzony z przebitego boku Chrystusa. Zaś zapowiedziane przez Zbawiciela Zesłanie Ducha Świętego stanowi kolejne miejsce ujawniania się Kościoła w jego apostolskiej i zbawczej misji. We wszystkich tych wydarzeniach obecna jest Maryja. Jej macierzyństwo nie jest Jej osobistym przywilejem, lecz dotyczy wszystkich odkupionych. Toteż jako Matka Chrystusa według ciała jest też w sposób duchowy Matką Mistycznego Ciała, do którego przynależy sama jako córka i siostra.
Jej funkcji macierzyńskiej względem Syna Bożego nie można zamknąć w akcie poczęcia i zrodzenia. Maryja jest Matką Jezusa poprzez wszystkie dni Jego doczesnej pielgrzymki ku mającej nadejść "godzinie" i dalej - w wieczność. Jej związek z Chrystusem oznacza, że Jej "macierzyńska funkcja w porządku łaski", która zaczęła się "od aktu zgody" (fiat), realizuje się nieustannie "przez wielorakie wstawiennictwo", "aż do dopełnienia się zbawienia" (por. KK 62).
Zbawczy plan Boga trwa dalej, dlatego macierzyńska opieka Maryi, widoczna w historii Jezusa i pierwotnego Kościoła, nie kończy się z wniebowzięciem: "wzięta do nieba nie zaprzestała tego zbawczego działania" (KK 62). W niebie Maryja jest całkowicie świadoma swej misji macierzyńskiej. Żyjąc dawniej w mrokach wiary, nie znała mocy i skuteczności swego wstawiennictwa. Nie znała w taki sposób jak Chrystus zna (J 10,12) każdą owieczkę stada. Teraz poznała w Bogu każde ze swych dzieci. Umiłowała ich w swym Synu.
Obok omówionego wątku, istnieje jeszcze inny, ukazujący relację Maryja - Kościół. Łączy się on z koncepcją Kościoła jako całości, dla którego Maryja jest nie tyle matką, ile "typem", "pierwowzorem", "najdoskonalszym wzorcem", "znakiem nadziei i pociechy" (KK 53,63,64,65). Tu Maryja jawi się nie tyle jako "Matka", lecz jako najznakomitsza cząstka Kościoła, doskonały wzór ucznia Chrystusowego - "nasza Siostra"
Trzy wątki doskonale wypełnione w osobie Maryi składają się na Jej duchowe macierzyństwo względem Kościoła: 1) Maryja jest członkiem Kościoła, jest "wewnątrz" Kościoła, nie poza nim, ani ponad nim; 2) jest jego wyobrażeniem (sama jedna jako Wierząca "jest Kościołem" od momentu wcielenia do "pierwszego znaku" w Kanie Galilejskiej, kiedy "uwierzyli w Niego Jego uczniowie", i od śmierci Jezusa do pierwszej chrystofanii Zmartwychwstałego, w czasie, gdy wszyscy zwątpili w Jego bóstwo i mesjańskie posłannictwo); 3) Maryja jest też pierwowzorem Kościoła, który jako matka przez chrzest rodzi do nowego życia synów z Ducha Świętego poczętych i z Boga zrodzonych, jako dziewica nieskazitelnie i w czystości dochowuje wiary Oblubieńcowi, a naśladując Matkę Bożą, mocą Ducha Świętego zachowuje dziewiczo nienaruszoną wiarę, mocną nadzieję i szczerą miłość. We wniebowzięciu zaś Maryi ogląda już to, co sam na końcu dziejów ma nadzieję osiągnąć (por. KK 63, KKK 829).
Oceny
Wspomóż nas
Prawdy maryjne
- Maryja - Ogród Niepokalany
Maryja jako Rajski Ogród. - Maryja - Uzdrowienie chorych
Spójrzmy na Maryję jako na Uzdrowienie chorych. - Maryja a Duch Święty
Maryja jako Oblubienica, Pneumatofora, Przybytek, Transparent i Ikona Ducha Świętego. - Maryja Matka Kościoła
Tekst Litanii Loretańskiej do NMP wzbogacony został wezwaniem "Matki Kościoła", a dawny drugi dzień świąt Zesłania Ducha Świętego poświęcono w Polsce również liturgicznej czci NMP Matki Kościoła. W ten sposób teologiczna prawda o Matce Pana naszego została na zawsze poszerzona o treść Jej Matczynej relacji do Kościoła. Niniejsze krótkie opracowanie pragnie ukazać, skąd czerpie swe teologiczne uzasadnienie ten Maryjny tytuł. - Matka Boża Nieustającej Pomocy
Czcząc Matkę Bożą Nieustającej Pomocy zwracamy się do Niej, jako Matki Chrystusa i naszej Pośredniczki łask, przedkładając podziękowania i prośby, tak osobiste jak i wspólnotowe Bogu Ojcu przez Jezusa Chrystusa za Jej przyczyną i wzorem, gdyż Bóg dał nam Ją jako "nieustanną pomoc" dla naszej obrony. Maryja z racji tej macierzyńskiej miłości, opiekuje się odkupionymi - Nawiedzenie NMP
Treść święta wynika z Łk 1,39.56. Święto w Kościele Zachodnim zawdzięcza swe powstanie młodemu jeszcze wtedy zakonowi franciszkańskiemu, który wprowadził je w 1263 r., wyznaczając na jego obchód dzień po oktawie Narodzenia Jana Chrzciciela, obchodzonego 24 czerwca. Obecnie święto obchodzone jest w Kościele 31 maja. - Odpust Porcjunkuli
Pierwotny tytuł kościoła Porcjunkuli brzmiał - Najświętszej Maryi Panny z Doliny Jozafata. Według podania kapliczkę mieli ufundować pielgrzymi wracający z Ziemi Świętej. Mieli oni przywieźć grudkę ziemi z grobu Matki Bożej, który sytuowano w Dolinie Jozafata w Jerozolimie.Nazwę Matki Bożej Anielskiej prawdopodobnie nadał jej sam św. Franciszek. - W gromnicznym świetle
Święto Ofiarowania Pańskiego popularnie nazywane jest świętem Matki Bożej Gromnicznej. - Wspomożycielka Wiernych
Święto NMP Wspomożycielki Wiernych ustanowił papież Pius VII w 1815 r. dla Rzymu i państwa kościelnego na podziękowanie za opiekę Matki Bożej nad Kościołem. W 1959 r. na prośbę biskupów polskich święto zostało wprowadzone w Polsce. - Współodkupicielka
Żaden człowiek nie był w stanie nas wykupić z zaciągniętego "długu" (por. Kol 2,14). Mógł to uczynić tylko Chrystus, Syn Boży. Krzyż jest jedyną ofiarą Chrystusa, jednak chce On włączyć do swojej ofiary odkupieńczej tych, którzy z niej korzystają. Spełnia się to w najwyższym stopniu w osobie Jego Matki.
Wiadomości
Dzień konsekrowanych - Modlitwy o konsekrowanych i za konsekrowanych Jana Pawła II.
Czytaj więcej »
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
- Nie zaglądaj w majtki diabłu
- Maryjny serwis informacyjny
- Duch Święty nie przychodzi do nas inaczej jak przez Maryję!
- Miesięcznik "Egzorcysta" - moja opinia
- Objawienia prywatne
Najciekawsze tematy
- Młodzież gimnazjalna - jaka jest jej wiedza o Maryi [54]
- Radio Maryja [53]
- Różaniec [45]
- Opętani [34]
- Ilość przewyższająca jakość. [26]
Komentarze
Dodaj komentarz