Prawdy maryjne

14.02.2011

Maryja - Ogród Niepokalany

0 komentarzy · 16026 czytań · Drukuj

Oto anioł wręcza młodej kobiecie lilie w ogrodzie pełnym polnych kwiatów. W oddali stoją chaty chłopskie. Widać lekkość, z jaką zbliżają się do siebie posłaniec i Niewiasta. Czuje się powiew wiatru i zapach łąki. Tak zwiastowanie NMP wyobraził sobie artysta na jednym ze współczesnych obrazów. Ogród i Maryja.

Pamiętamy wszyscy, że w Księdze Rodzaju Raj, jako miejsce idealne, został ukazany na wzór ogrodu. Raj był miejscem szczególnego błogosławieństwa Bożego.

W tradycji Kościoła Wschodniego i Zachodniego Matka Boża jest rozumiana jako Raj. Wspomniał o tym Efrem Syryjczyk w jednej z pieśni o Najświętszej Pannie: "Nietknięta pozostała Maryja w swym dziewictwie, jak nie uprawiana ziemia rajska. Z łona Jej wyrosło drzewo w miłości swej dające duszom życie".

W Pieśni nad pieśniami Oblubienica jest przyrównana do zamkniętego ogrodu. Oblubienica niedostępna jest nikomu prócz swego Oblubieńca (Pnp 4,12). Stąd m.in. w średniowieczu istniał żywy związek między ogrodem-Rajem a dziewictwem Maryi Panny, Niepokalanym Poczęciem.

W sztuce gotyku i renesansu Matka Boża często była pokazywana w kwitnącym ogrodzie, wśród kwiatów róży, a przecież Ona sama jest Różą, rosnącą w pięknie zadbanym ogrodzie.

W XIII w. wołano na cześć Matki Zbawiciela:

Witaj, która rozwiązałaś przekleństwo praojca Adama i pramatki Ewy. Witaj, ogrodzie duchowy kwiatu nieśmiertelności.

Witaj, źródło wytryskujące z Edenu, nawadniające ogród, to jest Kościół Boży i zastępy wiernych, dając początek czterem innym zawiasom, to jest czterem Ewangeliom nawadniającym świat; w nim Bóg zasadził wszelkie drzewo piękne do rozumnego oglądania, to jest świętych nauczycieli i męczenników, oraz pokarm smakowity dla duszy (por. Rdz 2,10nn).

Witaj, drzewo życia, zasadzone pośrodku ogrodu, z którego wierni pożywają owoce na odpuszczenie grzechów.

Witaj, bramo raju, która wprowadzasz wiernych, a odrzucasz niewiernych.

Witaj, rolo nie zasiana, która wydała życiodajne kłosy.

Witaj, bogata winnico, odroślu niosący wiele owoców, który zasadził Ojciec, nawodnił Duch Święty, a pięknie uprawił Syn; z wysoka nawołujesz rzesze wiernych; mieszasz swe wino w naczyniu i wszystkich pouczasz: "Prostaczek niech do mnie tu przyjdzie". Do tego, komu brak mądrości, mówiła: "Chodźcie, nasyćcie się moim chlebem, pijcie wino, które zmieszałam. Odrzućcie głupotę i żyjcie, chodźcie drogą rozwagi!" (Prz 9,4-6).

I można dodać jeszcze za anonimowym autorem z XIII w.:

Jak wspaniałym jesteś Rajem, Maryjo, przez Twe piękno i mądrość. W żadnym kraju na świecie nie ma ogrodu równego Tobie.

Różną postać mają współczesne ogrody i różną nadzieją przemawiają. Są ogrody z nadzieją na wieczność - cmentarze. Jeszcze w XV i XVI stuleciu nadzieje zmarłych na osiągnięcie szczęścia wiecznego były utrwalane na epitafiach w postaci rajskich ogrodów. Wiara w powroty, jak w wiosnę po zimie.

"I ciebie Bóg za kwiat poczytuje, i w tobie też znajduje upodobanie, jeśli dostrzega ozdobę uczciwego życia, wonność dobrej sławy oraz usiłowanie wysłużenia zapłaty w przyszłości" - pisał św. Bernard z Clairvaux.

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się , żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Wspomóż nas

wesprzyj serwis

Prawdy maryjne

  • Maryja - Uzdrowienie chorych
    Spójrzmy na Maryję jako na Uzdrowienie chorych.
  • Maryja a Duch Święty
    Maryja jako Oblubienica, Pneumatofora, Przybytek, Transparent i Ikona Ducha Świętego.
  • Maryja Matka Kościoła
    Tekst Litanii Loretańskiej do NMP wzbogacony został wezwaniem "Matki Kościoła", a dawny drugi dzień świąt Zesłania Ducha Świętego poświęcono w Polsce również liturgicznej czci NMP Matki Kościoła. W ten sposób teologiczna prawda o Matce Pana naszego została na zawsze poszerzona o treść Jej Matczynej relacji do Kościoła. Niniejsze krótkie opracowanie pragnie ukazać, skąd czerpie swe teologiczne uzasadnienie ten Maryjny tytuł.
  • Matka Boża Nieustającej Pomocy
    Czcząc Matkę Bożą Nieustającej Pomocy zwracamy się do Niej, jako Matki Chrystusa i naszej Pośredniczki łask, przedkładając podziękowania i prośby, tak osobiste jak i wspólnotowe Bogu Ojcu przez Jezusa Chrystusa za Jej przyczyną i wzorem, gdyż Bóg dał nam Ją jako "nieustanną pomoc" dla naszej obrony. Maryja z racji tej macierzyńskiej miłości, opiekuje się odkupionymi
  • Matka Kościoła
    Tytuł "Matka Kościoła" spotykamy już sporadycznie u Ojców Kościoła. Św. Epifaniusz zwie Maryję "prawdziwie Matką wszechżyjących", św. Ambroży interpretuje testament z krzyża (J 19,26-27) jako zapoczątkowanie praw macierzyńskich Maryi w stosunku do członków Kościoła, św. Augustyn mówi o Niej jako o "Matce członków Chrystusa". Powszechnie zaczęto nazywać Maryję Matką Kościoła począwszy od XII w., gdy w teologii i pobożności podjęto temat macierzyństwa duchowego.
  • Nawiedzenie NMP
    Treść święta wynika z Łk 1,39.56. Święto w Kościele Zachodnim zawdzięcza swe powstanie młodemu jeszcze wtedy zakonowi franciszkańskiemu, który wprowadził je w 1263 r., wyznaczając na jego obchód dzień po oktawie Narodzenia Jana Chrzciciela, obchodzonego 24 czerwca. Obecnie święto obchodzone jest w Kościele 31 maja.
  • Odpust Porcjunkuli
    Pierwotny tytuł kościoła Porcjunkuli brzmiał - Najświętszej Maryi Panny z Doliny Jozafata. Według podania kapliczkę mieli ufundować pielgrzymi wracający z Ziemi Świętej. Mieli oni przywieźć grudkę ziemi z grobu Matki Bożej, który sytuowano w Dolinie Jozafata w Jerozolimie.Nazwę Matki Bożej Anielskiej prawdopodobnie nadał jej sam św. Franciszek.
  • W gromnicznym świetle
    Święto Ofiarowania Pańskiego popularnie nazywane jest świętem Matki Bożej Gromnicznej.
  • Wspomożycielka Wiernych
    Święto NMP Wspomożycielki Wiernych ustanowił papież Pius VII w 1815 r. dla Rzymu i państwa kościelnego na podziękowanie za opiekę Matki Bożej nad Kościołem. W 1959 r. na prośbę biskupów polskich święto zostało wprowadzone w Polsce.
  • Współodkupicielka
    Żaden człowiek nie był w stanie nas wykupić z zaciągniętego "długu" (por. Kol 2,14). Mógł to uczynić tylko Chrystus, Syn Boży. Krzyż jest jedyną ofiarą Chrystusa, jednak chce On włączyć do swojej ofiary odkupieńczej tych, którzy z niej korzystają. Spełnia się to w najwyższym stopniu w osobie Jego Matki.