Prawdy maryjne
26.05.2009
Matka Kościoła
0 komentarzy ·
23418 czytań ·
Historia tytułu "Matka Kościoła".
Tytuł "Matka Kościoła" spotykamy już sporadycznie u Ojców Kościoła. Św. Epifaniusz zwie Maryję "prawdziwie Matką wszechżyjących", św. Ambroży interpretuje testament z krzyża (J 19,26-27) jako zapoczątkowanie praw macierzyńskich Maryi w stosunku do członków Kościoła, św. Augustyn mówi o Niej jako o "Matce członków Chrystusa". Powszechnie zaczęto nazywać Maryję Matką Kościoła począwszy od XII w., gdy w teologii i pobożności podjęto temat macierzyństwa duchowego. Od tego czasu tytuł ten wchodzi stopniowo w powszechne użycie. W kulcie średniowiecznym pojawiają się tytuły "matka", albo "najmilsza matka", "matka najlepsza", przejęte przez następne epoki. W okresie przedsoborowym tematyka macierzyństwa Maryi względem Kościoła staje się bardzo żywa. Tytułu "Matka Kościoła" używali liczni teolodzy, a także papieże (szczególnie Leon XIII i Jan XXIII, a wcześniej Benedykt XIV, Benedykt XV, Pius X i Pius XI), stosowano je także w języku kultycznym. Zaważyło to na wczesnym etapie prac Soboru Watykańskiego II, który w swej drugiej redakcji tekstu ósmy rozdział zatytułował "O Błogosławionej Maryi Dziewicy Matce Kościoła".
Podczas trwania Soboru wielu uczestników obrad domagało się przyznania Maryi tego tytułu. Poparli oni postulat kard. S. Wyszyńskiego i biskupów polskich o uroczystym uczczeniu przez Sobór Maryi jako Matki Kościoła w którym znalazły się następujące słowa:
Opierając się na tych licznych dowodach zaczerpniętych z nauki Kościoła postanowiliśmy prosić Ojca Świętego, by raczył usankcjonować tak powszechną opinię i ogłosić Maryję matką Kościoła oraz oddać Jej macierzyńskiej opiece cały Kościół i ludzkość. Chodziłoby o publiczny akt kultu, przez który złączeni z Papieżem biskupi zebrani na auli soborowej oddaliby cały Kościół opiece Maryi. Następnie akt ten zostałby powtórzony we wszystkich diecezjach i parafiach (...)Memoriał nasz nawiązuje do oddania rodzaju ludzkiego Niepokalanemu Sercu Maryi, którego dokonał papież Pius XII w roku 1942, w dwóch fazach (...) Przykłady z dziejów naszej Ojczyzny, a zwłaszcza a z trudnych okresów naszej historii, gdy ważyły się losy narodu wykazują, jak ogromna jest moc wstawiennictwa Maryi w obronie naszej wiary, wolności i bytu narodu. Podobnie myślimy i w dzisiejszych czasach, więcej, mamy silne przekonanie, poparte codziennym doświadczeniem, że jedyną obroną naszej jedności i drogą zbawienia jest głęboka cześć wobec Matki Boga i ludzi, matki całego rodzaju ludzkiego, a w szczególny sposób wobec Matki Kościoła
Prymasowi Polski chodziło o znaczenie duszpasterskie nowego, bliskiego wiernym, tytułu maryjnego. W ogłoszeniu Maryi Matką Kościoła chodziło o uproszczenie wstawiennictwa Maryi: o obdarzenie Kościoła wolnością kultu, obronę obyczajów, uznanie praw Kościoła, osiągnięcie jego jedności, uproszenie pokoju. Na podstawie wypowiedzi Pawła VI można sądzić, że podobne racje przemawiały za decyzją papieża, który powagą swojego Najwyższego Urzędu oficjalnie nadał Maryi tytuł Matki Kościoła.
Sobór nie użył formalnie w swych dokumentach tytułu Matki Kościoła. Użył jednak sformułowania: "Kościół też katolicki pouczony przez Ducha Świętego darzy Ją synowskim uczuciem czci jako Matkę najmilszą".
Święto Maryi Matki Kościoła nie weszło do kalendarza powszechnego. Jednakże Episkopat Polski wprowadził je jako obowiązujące we wszystkich diecezjach naszego kraju i wystosował list, w którym informował o radosnej wiadomości ogłoszenia Maryi Matką Kościoła:
Episkopat polski z dniem dzisiejszym ogłasza wiernym święto Maryi, Matki Kościoła, które ma być w diecezjach Polski obchodzone co roku, w poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Dzień ten został wybrany dlatego, ponieważ Zesłanie Ducha Świętego było początkiem działalności Kościoła.
Jak podają Dzieje Apostolskie, w momencie Zesłania Ducha Świętego, w Wieczerniku obecni byli wszyscy Apostołowie, którzy "trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego" (Dz 1,14). Matka Najświętsza, Oblubienica Ducha Świętego, mocą którego w dniu Zwiastowania poczęła Jezusa Chrystusa, przeżyła w Wieczerniku wraz z Apostołami zstąpienie Ducha Miłości na Kościół. Od tej chwili Maryja, Wspomożycielka Wiernych i Matka Kościoła, towarzyszy Kościołowi, Słuszną jest więc rzeczą, aby każdego roku, zaraz po uroczystościach Zielonych Świątek, przypominać związek Kościoła z Matką Chrystusową.(...) Padło oficjalne oświadczenie: Kościół ma Matkę! Matka Chrystusowa jest Matką naszą. Radość Ojców Soboru była nieopisana. Można ją porównać tylko z radością, jaką wywołało na Soborze Efeskim w roku 431 ogłoszenie dogmatu o Boskim Macierzyństwie Maryi.
Matkę Kościoła wspomina się liturgicznie w poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego, którą uważa się za dzień ostatecznych narodzin misyjnego Kościoła. W Polsce obchodzone jest ono uroczyście i z radością jako jedno z większych świąt ustanowionych na cześć Matki Jezusa i naszej.
Jan Paweł II wprowadził tytuł Mater Ecclesiae do Litanii Loretańskiej.
Oceny
Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Tytuł "Matka Kościoła" spotykamy już sporadycznie u Ojców Kościoła. Św. Epifaniusz zwie Maryję "prawdziwie Matką wszechżyjących", św. Ambroży interpretuje testament z krzyża (J 19,26-27) jako zapoczątkowanie praw macierzyńskich Maryi w stosunku do członków Kościoła, św. Augustyn mówi o Niej jako o "Matce członków Chrystusa". Powszechnie zaczęto nazywać Maryję Matką Kościoła począwszy od XII w., gdy w teologii i pobożności podjęto temat macierzyństwa duchowego. Od tego czasu tytuł ten wchodzi stopniowo w powszechne użycie. W kulcie średniowiecznym pojawiają się tytuły "matka", albo "najmilsza matka", "matka najlepsza", przejęte przez następne epoki. W okresie przedsoborowym tematyka macierzyństwa Maryi względem Kościoła staje się bardzo żywa. Tytułu "Matka Kościoła" używali liczni teolodzy, a także papieże (szczególnie Leon XIII i Jan XXIII, a wcześniej Benedykt XIV, Benedykt XV, Pius X i Pius XI), stosowano je także w języku kultycznym. Zaważyło to na wczesnym etapie prac Soboru Watykańskiego II, który w swej drugiej redakcji tekstu ósmy rozdział zatytułował "O Błogosławionej Maryi Dziewicy Matce Kościoła".
Podczas trwania Soboru wielu uczestników obrad domagało się przyznania Maryi tego tytułu. Poparli oni postulat kard. S. Wyszyńskiego i biskupów polskich o uroczystym uczczeniu przez Sobór Maryi jako Matki Kościoła w którym znalazły się następujące słowa:
Opierając się na tych licznych dowodach zaczerpniętych z nauki Kościoła postanowiliśmy prosić Ojca Świętego, by raczył usankcjonować tak powszechną opinię i ogłosić Maryję matką Kościoła oraz oddać Jej macierzyńskiej opiece cały Kościół i ludzkość. Chodziłoby o publiczny akt kultu, przez który złączeni z Papieżem biskupi zebrani na auli soborowej oddaliby cały Kościół opiece Maryi. Następnie akt ten zostałby powtórzony we wszystkich diecezjach i parafiach (...)Memoriał nasz nawiązuje do oddania rodzaju ludzkiego Niepokalanemu Sercu Maryi, którego dokonał papież Pius XII w roku 1942, w dwóch fazach (...) Przykłady z dziejów naszej Ojczyzny, a zwłaszcza a z trudnych okresów naszej historii, gdy ważyły się losy narodu wykazują, jak ogromna jest moc wstawiennictwa Maryi w obronie naszej wiary, wolności i bytu narodu. Podobnie myślimy i w dzisiejszych czasach, więcej, mamy silne przekonanie, poparte codziennym doświadczeniem, że jedyną obroną naszej jedności i drogą zbawienia jest głęboka cześć wobec Matki Boga i ludzi, matki całego rodzaju ludzkiego, a w szczególny sposób wobec Matki Kościoła
Prymasowi Polski chodziło o znaczenie duszpasterskie nowego, bliskiego wiernym, tytułu maryjnego. W ogłoszeniu Maryi Matką Kościoła chodziło o uproszczenie wstawiennictwa Maryi: o obdarzenie Kościoła wolnością kultu, obronę obyczajów, uznanie praw Kościoła, osiągnięcie jego jedności, uproszenie pokoju. Na podstawie wypowiedzi Pawła VI można sądzić, że podobne racje przemawiały za decyzją papieża, który powagą swojego Najwyższego Urzędu oficjalnie nadał Maryi tytuł Matki Kościoła.
Sobór nie użył formalnie w swych dokumentach tytułu Matki Kościoła. Użył jednak sformułowania: "Kościół też katolicki pouczony przez Ducha Świętego darzy Ją synowskim uczuciem czci jako Matkę najmilszą".
Święto Maryi Matki Kościoła nie weszło do kalendarza powszechnego. Jednakże Episkopat Polski wprowadził je jako obowiązujące we wszystkich diecezjach naszego kraju i wystosował list, w którym informował o radosnej wiadomości ogłoszenia Maryi Matką Kościoła:
Episkopat polski z dniem dzisiejszym ogłasza wiernym święto Maryi, Matki Kościoła, które ma być w diecezjach Polski obchodzone co roku, w poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Dzień ten został wybrany dlatego, ponieważ Zesłanie Ducha Świętego było początkiem działalności Kościoła.
Jak podają Dzieje Apostolskie, w momencie Zesłania Ducha Świętego, w Wieczerniku obecni byli wszyscy Apostołowie, którzy "trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego" (Dz 1,14). Matka Najświętsza, Oblubienica Ducha Świętego, mocą którego w dniu Zwiastowania poczęła Jezusa Chrystusa, przeżyła w Wieczerniku wraz z Apostołami zstąpienie Ducha Miłości na Kościół. Od tej chwili Maryja, Wspomożycielka Wiernych i Matka Kościoła, towarzyszy Kościołowi, Słuszną jest więc rzeczą, aby każdego roku, zaraz po uroczystościach Zielonych Świątek, przypominać związek Kościoła z Matką Chrystusową.(...) Padło oficjalne oświadczenie: Kościół ma Matkę! Matka Chrystusowa jest Matką naszą. Radość Ojców Soboru była nieopisana. Można ją porównać tylko z radością, jaką wywołało na Soborze Efeskim w roku 431 ogłoszenie dogmatu o Boskim Macierzyństwie Maryi.
Matkę Kościoła wspomina się liturgicznie w poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego, którą uważa się za dzień ostatecznych narodzin misyjnego Kościoła. W Polsce obchodzone jest ono uroczyście i z radością jako jedno z większych świąt ustanowionych na cześć Matki Jezusa i naszej.
Jan Paweł II wprowadził tytuł Mater Ecclesiae do Litanii Loretańskiej.
Oceny
Wspomóż nas
Prawdy maryjne
- Maryja - Ogród Niepokalany
Maryja jako Rajski Ogród. - Maryja - Uzdrowienie chorych
Spójrzmy na Maryję jako na Uzdrowienie chorych. - Maryja a Duch Święty
Maryja jako Oblubienica, Pneumatofora, Przybytek, Transparent i Ikona Ducha Świętego. - Maryja Matka Kościoła
Tekst Litanii Loretańskiej do NMP wzbogacony został wezwaniem "Matki Kościoła", a dawny drugi dzień świąt Zesłania Ducha Świętego poświęcono w Polsce również liturgicznej czci NMP Matki Kościoła. W ten sposób teologiczna prawda o Matce Pana naszego została na zawsze poszerzona o treść Jej Matczynej relacji do Kościoła. Niniejsze krótkie opracowanie pragnie ukazać, skąd czerpie swe teologiczne uzasadnienie ten Maryjny tytuł. - Matka Boża Nieustającej Pomocy
Czcząc Matkę Bożą Nieustającej Pomocy zwracamy się do Niej, jako Matki Chrystusa i naszej Pośredniczki łask, przedkładając podziękowania i prośby, tak osobiste jak i wspólnotowe Bogu Ojcu przez Jezusa Chrystusa za Jej przyczyną i wzorem, gdyż Bóg dał nam Ją jako "nieustanną pomoc" dla naszej obrony. Maryja z racji tej macierzyńskiej miłości, opiekuje się odkupionymi - Nawiedzenie NMP
Treść święta wynika z Łk 1,39.56. Święto w Kościele Zachodnim zawdzięcza swe powstanie młodemu jeszcze wtedy zakonowi franciszkańskiemu, który wprowadził je w 1263 r., wyznaczając na jego obchód dzień po oktawie Narodzenia Jana Chrzciciela, obchodzonego 24 czerwca. Obecnie święto obchodzone jest w Kościele 31 maja. - Odpust Porcjunkuli
Pierwotny tytuł kościoła Porcjunkuli brzmiał - Najświętszej Maryi Panny z Doliny Jozafata. Według podania kapliczkę mieli ufundować pielgrzymi wracający z Ziemi Świętej. Mieli oni przywieźć grudkę ziemi z grobu Matki Bożej, który sytuowano w Dolinie Jozafata w Jerozolimie.Nazwę Matki Bożej Anielskiej prawdopodobnie nadał jej sam św. Franciszek. - W gromnicznym świetle
Święto Ofiarowania Pańskiego popularnie nazywane jest świętem Matki Bożej Gromnicznej. - Wspomożycielka Wiernych
Święto NMP Wspomożycielki Wiernych ustanowił papież Pius VII w 1815 r. dla Rzymu i państwa kościelnego na podziękowanie za opiekę Matki Bożej nad Kościołem. W 1959 r. na prośbę biskupów polskich święto zostało wprowadzone w Polsce. - Współodkupicielka
Żaden człowiek nie był w stanie nas wykupić z zaciągniętego "długu" (por. Kol 2,14). Mógł to uczynić tylko Chrystus, Syn Boży. Krzyż jest jedyną ofiarą Chrystusa, jednak chce On włączyć do swojej ofiary odkupieńczej tych, którzy z niej korzystają. Spełnia się to w najwyższym stopniu w osobie Jego Matki.
Wiadomości
Dzień konsekrowanych - Modlitwy o konsekrowanych i za konsekrowanych Jana Pawła II.
Czytaj więcej »
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
- Nie zaglądaj w majtki diabłu
- Maryjny serwis informacyjny
- Duch Święty nie przychodzi do nas inaczej jak przez Maryję!
- Miesięcznik "Egzorcysta" - moja opinia
- Objawienia prywatne
Najciekawsze tematy
- Młodzież gimnazjalna - jaka jest jej wiedza o Maryi [54]
- Radio Maryja [53]
- Różaniec [45]
- Opętani [34]
- Ilość przewyższająca jakość. [26]
Komentarze
Dodaj komentarz