Dogmaty maryjne

21.04.2009

Dziewictwo Maryi

0 komentarzy · 23804 czytań · Drukuj

HISTORIA DOGMATU

Prawda o dziewictwie Maryi po narodzeniu i w samym narodzeniu Jezusa od początku napotykała na różnego rodzaju sprzeciwy.

Wieczne dziewictwo Maryi nie było uznawane przez Tertuliana. Trudności z uznaniem integralnego dziewictwa Maryi miał także św. Hieronim, który skądinąd występował mocno w obronie wiecznego dziewictwa Maryi.

Do utrwalenia wiary w dziewictwo Maryi na Zachodzie przyczynili się św. Ambroży i św. Augustyn. Stopniowo również i Wschód doszedł wkrótce do takiego samego przekonania. Po Soborze Efeskim wygasły ostatnie ogniska błędów i wątpliwości.

1. Stopniowe rozwiązywanie trudności (373-431)

Dziewictwo Maryi po zrodzeniu Chrystusa zostało wyjaśnione po odrzuceniu dwóch skrajności. Z jednej strony manichejczycy uważali, że małżeństwo jest z natury grzeszne. Z drugiej natomiast ich przeciwnicy wskazywali na Maryję jako na doskonały wzór Matki licznej rodziny. Dzięki Hieronimowi, Ambrożemu i Augustynowi chrześcijanie szybko uświadomili sobie, że całkowitego poświęcenia się Bogu przez Maryję nie można pogodzić z oddaniem się człowiekowi, a to z kolei nie oznacza wcale pogardy małżeństwa.

Trudniejszym zagadnieniem było dziewictwo Maryi w zrodzeniu Chrystusa. Niełatwe były do pogodzenia dwie prawdy wiary: macierzyństwo integralne, fizyczne i cielesne, z integralnym dziewictwem, fizycznym i cielesnym. Uczynił to św. Ambroży. Podkreślił on dwie kwestie: Chrystus narodził się z Maryi w sposób rzeczywisty, a nie pozorny; nie były to jednak narodziny zwyczajne, lecz cudowne. Narodzenie Chrystusa jest obrazem i znakiem Jego zrodzenia przed wszystkimi wiekami, wzorem i zadatkiem nowych narodzin w sakramencie chrztu świętego. Dziewicze narodzenie Chrystusa jest antycypacją narodzin eschatologicznych.

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się , żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Wspomóż nas

wesprzyj serwis

Dogmaty maryjne

  • Boże Macierzyństwo Maryi
    Święta Dziewica jest Matką Boga, ponieważ urodziła Słowo Boże, które stało się ciałem.
  • Maryja powiła Jezusa bez bólów
    Wszelkie próby niwelowania dogmatu o Dziewictwie Najświętszej Maryi Panny są atakiem na wiarę katolicką. W konsekwencji doprowadzają do zakwestionowania bóstwa Jezusa Syna Bożego. Równanie Maryi z wszystkimi innymi kobietami kwestionuje także dogmat o Jej Niepokalanym Poczęciu.
  • Niepokalane Poczęcie
    Dogmat, ogłoszony przez papieża Piusa IX Bullą Ineffabilis Deus, 8 grudnia 1854 r.
  • Niepokalane Poczęcie definicją o...
    maryjni.pl/niepokalane-poczecie-definicja-osoby-maryi/
  • Wniebowzięta
    Jeśli śmierć nie jest ostatecznym końcem, lecz przejściem do wieczności, to zdanie: "jakie życie - taka śmierć", możemy rozszerzyć o kolejne: "jaka śmierć - taka wieczność". Wieczność jest konsekwencją życia, a rozgranicza obie rzeczywistości misterium śmierci. Życie Maryi było wyjątkowe i niepowtarzalne. Stąd i śmierć, którą rozumiemy jako zakończenie ziemskiego życia, musiała być wyjątkowa.