Dogmaty maryjne
21.04.2009
Dziewictwo Maryi
0 komentarzy ·
23804 czytań ·
HISTORIA DOGMATU
Prawda o dziewictwie Maryi po narodzeniu i w samym narodzeniu Jezusa od początku napotykała na różnego rodzaju sprzeciwy.
Wieczne dziewictwo Maryi nie było uznawane przez Tertuliana. Trudności z uznaniem integralnego dziewictwa Maryi miał także św. Hieronim, który skądinąd występował mocno w obronie wiecznego dziewictwa Maryi.
Do utrwalenia wiary w dziewictwo Maryi na Zachodzie przyczynili się św. Ambroży i św. Augustyn. Stopniowo również i Wschód doszedł wkrótce do takiego samego przekonania. Po Soborze Efeskim wygasły ostatnie ogniska błędów i wątpliwości.
1. Stopniowe rozwiązywanie trudności (373-431)
Dziewictwo Maryi po zrodzeniu Chrystusa zostało wyjaśnione po odrzuceniu dwóch skrajności. Z jednej strony manichejczycy uważali, że małżeństwo jest z natury grzeszne. Z drugiej natomiast ich przeciwnicy wskazywali na Maryję jako na doskonały wzór Matki licznej rodziny. Dzięki Hieronimowi, Ambrożemu i Augustynowi chrześcijanie szybko uświadomili sobie, że całkowitego poświęcenia się Bogu przez Maryję nie można pogodzić z oddaniem się człowiekowi, a to z kolei nie oznacza wcale pogardy małżeństwa.
Trudniejszym zagadnieniem było dziewictwo Maryi w zrodzeniu Chrystusa. Niełatwe były do pogodzenia dwie prawdy wiary: macierzyństwo integralne, fizyczne i cielesne, z integralnym dziewictwem, fizycznym i cielesnym. Uczynił to św. Ambroży. Podkreślił on dwie kwestie: Chrystus narodził się z Maryi w sposób rzeczywisty, a nie pozorny; nie były to jednak narodziny zwyczajne, lecz cudowne. Narodzenie Chrystusa jest obrazem i znakiem Jego zrodzenia przed wszystkimi wiekami, wzorem i zadatkiem nowych narodzin w sakramencie chrztu świętego. Dziewicze narodzenie Chrystusa jest antycypacją narodzin eschatologicznych.
Oceny
Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Prawda o dziewictwie Maryi po narodzeniu i w samym narodzeniu Jezusa od początku napotykała na różnego rodzaju sprzeciwy.
Wieczne dziewictwo Maryi nie było uznawane przez Tertuliana. Trudności z uznaniem integralnego dziewictwa Maryi miał także św. Hieronim, który skądinąd występował mocno w obronie wiecznego dziewictwa Maryi.
Do utrwalenia wiary w dziewictwo Maryi na Zachodzie przyczynili się św. Ambroży i św. Augustyn. Stopniowo również i Wschód doszedł wkrótce do takiego samego przekonania. Po Soborze Efeskim wygasły ostatnie ogniska błędów i wątpliwości.
1. Stopniowe rozwiązywanie trudności (373-431)
Dziewictwo Maryi po zrodzeniu Chrystusa zostało wyjaśnione po odrzuceniu dwóch skrajności. Z jednej strony manichejczycy uważali, że małżeństwo jest z natury grzeszne. Z drugiej natomiast ich przeciwnicy wskazywali na Maryję jako na doskonały wzór Matki licznej rodziny. Dzięki Hieronimowi, Ambrożemu i Augustynowi chrześcijanie szybko uświadomili sobie, że całkowitego poświęcenia się Bogu przez Maryję nie można pogodzić z oddaniem się człowiekowi, a to z kolei nie oznacza wcale pogardy małżeństwa.
Trudniejszym zagadnieniem było dziewictwo Maryi w zrodzeniu Chrystusa. Niełatwe były do pogodzenia dwie prawdy wiary: macierzyństwo integralne, fizyczne i cielesne, z integralnym dziewictwem, fizycznym i cielesnym. Uczynił to św. Ambroży. Podkreślił on dwie kwestie: Chrystus narodził się z Maryi w sposób rzeczywisty, a nie pozorny; nie były to jednak narodziny zwyczajne, lecz cudowne. Narodzenie Chrystusa jest obrazem i znakiem Jego zrodzenia przed wszystkimi wiekami, wzorem i zadatkiem nowych narodzin w sakramencie chrztu świętego. Dziewicze narodzenie Chrystusa jest antycypacją narodzin eschatologicznych.
Oceny
Wspomóż nas
Dogmaty maryjne
- Boże Macierzyństwo Maryi
Święta Dziewica jest Matką Boga, ponieważ urodziła Słowo Boże, które stało się ciałem. - Maryja powiła Jezusa bez bólów
Wszelkie próby niwelowania dogmatu o Dziewictwie Najświętszej Maryi Panny są atakiem na wiarę katolicką. W konsekwencji doprowadzają do zakwestionowania bóstwa Jezusa Syna Bożego. Równanie Maryi z wszystkimi innymi kobietami kwestionuje także dogmat o Jej Niepokalanym Poczęciu. - Niepokalane Poczęcie
Dogmat, ogłoszony przez papieża Piusa IX Bullą Ineffabilis Deus, 8 grudnia 1854 r. - Niepokalane Poczęcie definicją o...
maryjni.pl/niepokalane-poczecie-definicja-osoby-maryi/ - Wniebowzięta
Jeśli śmierć nie jest ostatecznym końcem, lecz przejściem do wieczności, to zdanie: "jakie życie - taka śmierć", możemy rozszerzyć o kolejne: "jaka śmierć - taka wieczność". Wieczność jest konsekwencją życia, a rozgranicza obie rzeczywistości misterium śmierci. Życie Maryi było wyjątkowe i niepowtarzalne. Stąd i śmierć, którą rozumiemy jako zakończenie ziemskiego życia, musiała być wyjątkowa.
Wiadomości
Dzień konsekrowanych - Modlitwy o konsekrowanych i za konsekrowanych Jana Pawła II.
Czytaj więcej »
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
- Nie zaglądaj w majtki diabłu
- Maryjny serwis informacyjny
- Duch Święty nie przychodzi do nas inaczej jak przez Maryję!
- Miesięcznik "Egzorcysta" - moja opinia
- Objawienia prywatne
Najciekawsze tematy
- Młodzież gimnazjalna - jaka jest jej wiedza o Maryi [54]
- Radio Maryja [53]
- Różaniec [45]
- Opętani [34]
- Ilość przewyższająca jakość. [26]
Komentarze
Dodaj komentarz