Dogmaty maryjne

21.04.2009

Dziewictwo Maryi

0 komentarzy · 23804 czytań · Drukuj

B. DZIEWICZE ZRODZENIE CHRYSTUSA PANA PRZEZ MARYJĘ

Chrystus Pan, chociaż miał prawdziwe i rzeczywiste ciało ludzkie, ukształtowane przez Ducha Świętego z krwi Najśw. Maryi Panny, to jednak zrodził się w sposób nadprzyrodzony, nie naruszając Jej dziewictwa.

Nauka o dziewiczym narodzeniu Chrystusa przez Maryję nie zawiera się w Piśmie Świętym, lecz powszechna tradycja Kościoła wyraźnie o niej mówi. Grzegorz z Nazjanzu (329-389) pisze, że Słowo Boże "narodziło się z Dziewicy w tajemniczy sposób i bez żadnej zmazy". Św. Ambroży (340-397) tak mówi o zrodzeniu Chrystusa: "Według praw ciała znajdował się w łonie, został [potem] zrodzony, karmiony, umieszczony w żłóbku, lecz ponad prawami [przyrody] dziewica poczęła, dziewica zrodziła". A w liście do papieża Syrycjusza pisze, robiąc aluzję do proroctwa o Emanuelu u Izajasza (r. 7): "prorok mówił, że nie tylko dziewica pocznie, ale że dziewica porodzi". Wiarę Kościoła w sposób prosty i krótki wyraża św. Augustyn mówiąc: "Przy poczęciu dziewica, przy zrodzeniu dziewica [...] dziewica ustawiczna".

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się , żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Wspomóż nas

wesprzyj serwis

Dogmaty maryjne

  • Boże Macierzyństwo Maryi
    Święta Dziewica jest Matką Boga, ponieważ urodziła Słowo Boże, które stało się ciałem.
  • Maryja powiła Jezusa bez bólów
    Wszelkie próby niwelowania dogmatu o Dziewictwie Najświętszej Maryi Panny są atakiem na wiarę katolicką. W konsekwencji doprowadzają do zakwestionowania bóstwa Jezusa Syna Bożego. Równanie Maryi z wszystkimi innymi kobietami kwestionuje także dogmat o Jej Niepokalanym Poczęciu.
  • Niepokalane Poczęcie
    Dogmat, ogłoszony przez papieża Piusa IX Bullą Ineffabilis Deus, 8 grudnia 1854 r.
  • Niepokalane Poczęcie definicją o...
    maryjni.pl/niepokalane-poczecie-definicja-osoby-maryi/
  • Wniebowzięta
    Jeśli śmierć nie jest ostatecznym końcem, lecz przejściem do wieczności, to zdanie: "jakie życie - taka śmierć", możemy rozszerzyć o kolejne: "jaka śmierć - taka wieczność". Wieczność jest konsekwencją życia, a rozgranicza obie rzeczywistości misterium śmierci. Życie Maryi było wyjątkowe i niepowtarzalne. Stąd i śmierć, którą rozumiemy jako zakończenie ziemskiego życia, musiała być wyjątkowa.